Szukaj na tym blogu

Obserwatorzy - bądź na bieżąco :)

4.04.2020

"Sztuka prostego życia" Shunmyo Masuno i "Ludzie" Matta Haiga

Za oknami radośnie świeci słońce. Śpiewają ptaki. Po niebie leniwie płyną chmurki... Aż chce się na chwilkę zapomnieć o tym, co się teraz dzieje na świecie!

Tylko jak tu zapomnieć? Na pewno łatwiej z dobrą lekturą. U mnie ostatnio zen - zen w czasach #zostanwdomu... Jakby kogoś też ten temat kusił, to poniższy tytuł jest dostępny na Empik Go, a Empik ostatnio rozsyłał użytkownikom kody za darmoszkę. Warto zerknąć na emaila!


♥1. Shunmyo Masuno - "Sztuka prostego życia. 100 wskazówek jak osiągnąć szczęście i spokój" (Wydawnictwo Buchmann)

"Sztuka prostego życia" to zbiór  króciutkich przypowiastek spod pióra słynnego przeora buddyjskiej świątyni zen. Od razu przyciągnęła mój wzrok w aplikacji, choć jako doświadczony czytelnik lekkich, inspirowanych Japonią poradników trochę obawiałam się tu za płytkiego = irytującego podejścia do tematu. Na szczęście, okazała się po prostu urocza :).

Co teraz najważniejsze, miała niesamowicie pozytywny przekaz!
"Nie urodziłbyś się, gdyby zabrakło choćby jednego z twoich przodków. (...) gdybyś cofnął się o dwadzieścia, a nawet trzydzieści pokoleń - być może nawet ponad miliona osób. (...) Twoje istnienie (...) wyda ci się wówczas cudem, (...) zrozumiesz jak cenne jest życie"
Po drugie, zawierała w sobie mnóstwo rozsądnych (wiem, ktoś dopowiedziałby: banalnych) wskazówek, którymi spokojnie można się kierować w codziennym życiu.

Ilustracja wykonana w Canva - maneki-neko, czyli kotek przynoszący szczęście :)
z ważką - jednym z najciekawszych, japońskich symboli.

Moje ulubione:

♥ Wykorzystaj w pełni każdy dzień! Uwierz w siebie. Zmiany przychodzą krok po kroku. 

♥ "Zaakceptuj rzeczywistość jaką jest". "Wszystkie dni są dobre" - przyjmij pozytywne nastawienie :). Często nie mamy kontroli nad sytuacją, w której się znajdujemy. Nasze reakcje to już zupełnie inna bajka!

♥ Bądź wdzięczny za zwykłe dni. 

♥ Spróbuj od czasu do czasu powiedzieć sobie "To mi wystarczy". Fakt, zachłanność jest typowo ludzka, ale w ostatecznym rozrachunku wcale nie uszczęśliwia. Niespełnione pragnienia strasznie wytrącają z równowagi. Czasami wystarczy docenić to, co się już ma :).

♥ Spraw komuś radość! Czyny, nie tylko słowa :).

♥ Staraj się dostrzegać w ludziach dobre strony i nie szacować, co mogą wnieść do Twojego życia. 

♥ Nie każdy musi Cię polubić ;). Zamiast walczyć z wiatrakami, spróbuj nawiązać głębszą więź z wybranymi osobami. 

♥ Spędzaj więcej czasu wśród natury, w kościele, czy innym cichym miejscu. To pozwoli Ci odzyskać ład duchowy :). (wiem, musimy tu poczekać na koniec tej zarazy... Ale będzie lepiej!)

Do tego dochodzą jeszcze subtelnie japońskie klimaty jak fascynacja porami roku... Polecam cieplutko wszystkim wielbicielom Kraju Kwitnącej Wiśni i poszukującym odrobiny spokoju :).

Ilustracja wykonana w Canva

♥2. Matt Haig - "Ludzie. Powieść dla Ziemian" (PWN)

"Ludzie" Haiga to książka spokojna i dość surrealistyczna. Haig - znany autor poradników - próbuje w niej nauczyć Ziemian korzystać z życia za pomocą historii pewnego niewydarzonego kosmity. Tak, nie mylicie się, to lekkie, obyczajowe science-fiction z morałem!

Wrażenia? Dało się przeczytać ;). Fabuła była całkiem pomysłowa, choć pozbawiona szczegółów. Całość mogłaby brzmieć naturalniej, ale też przypominała w stylu świetne "Agent to the Stars" Scalziego (choć była o wiele mniej humorystyczna). Ogólnie nie było najgorzej ;). Czytaliście?

Co tam ostatnio czytacie / oglądacie na poprawę humoru?

19 komentarzy:

  1. Sztuka prostego życia mnie zainteresowała. Zbyt często zapominamy o celebrowaniu zwykłych, ale jakże dobrych chwil.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio łatwiej jest docenić "zwykłość" codziennego życia...

      Usuń
  2. Mnie pokory i sztuki prostego życia nauczyła choroba, więc cieszę się każdym dniem i każdą chwilą. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe rzeczy polecasz, obie brzmią, jakby były idealne na czasy zarazy! I do tego ten cudny kotek na zdjęciu:)
    Z seriali polecam "Picarda", mój ulubiony kapitan wraca jako emerytowany admirał i to w jakim stylu! A z książek "Wydech" Teda Chianga, 9 genialnych opowiadań sf o naturze człowieka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Matt to autor którego za Wróżkę pokochałam

    OdpowiedzUsuń
  5. To prawda, ze z lekturą łatwiej przeżyć ten czas!

    OdpowiedzUsuń
  6. Sztuka prostego życia - brzmi jak pełna pięknych oraz mądrych myśli lektura. To chyba idealna pozycja w tym trudnym dla nas wszystkich czasie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dobra książka na ten czas jest najlepsza :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piszę się na tę drugą ksiązkę, pierwsza jakoś mnie nie zaciekawiła. Zbyt dużo razy nacięłam się na takie poradniki, które miały uczynić mnie szczęśliwą, ale nigdy nie przeżywały zderzenia z szarą rzeczywistością...

    OdpowiedzUsuń
  9. Czasami fajnie przypomnieć sobie o takich prostych rzeczach, które mają znaczenie :) A "Sztuka prostego życia" brzmi naprawdę dobrze!

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie słyszałam o tych książkach niestety.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie słyszałam O tych książkach ale wydają się bardzo interesujące. Szczególnie ta pierwsza :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jest to twórczość, która jest przede mną w niedalekim czasie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Z jednaj strony przekaz trafny, choć prosty to ważny ale chyba jednak zbyt często już powtarzany by mógł mi coś przynieść. Chyba jednak pierwsza książka nie dla mnie. Co do drugiej, to hmm nie ma pojęcia :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Pierwsza książka jakoś nie bardzo mnie kusi, za to zaintrygowałaś mnie drugą - "lekkie, obyczajowe science-fiction z morałem" brzmi dokładnie jak coś co chciałabym przeczytać. :) Na razie na tapecie mam akurat inne książki, ale i tę będę miała w pamięci! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ta pierwsza ilustracja z Neko jest cudowna.

    OdpowiedzUsuń

Pisząc komentarz, akceptujesz, że jeśli spełni moje zasady, pojawi się tam, gdzie go zostawiłeś/aś. Posty czasami aktualizuję. Zawsze możecie go usunąć. Jeśli chcecie go usunąć, a jeszcze jest u mnie w moderacji - napiszcie najlepiej w następnym komentarzu i oba usunę.

Goodreads - ostatnio przeczytane

The Simple Wild
Can't Wait to Get to Heaven
The Accidentals
Suddenly Royal
The Library of Lost and Found
Zakochani w świecie. Malezja
Czytelniczka znakomita
Listen to Your Heart
Better off Friends
Atlas szczęścia
Love & Luck
Drzewo życzeń
Za rękę z Koreańczykiem
Rekin z parku Yoyogi
Love & Gelato
Love Factually: 10 Proven Steps from I Wish to I Do
The Oracle Year
American Panda
Laowai w wielkim mieście. Zapiski z Chin
Boże Narodzenie w Lost River


Strona po stronie's favorite books »

Archiwum

Popularne posty